naglowek

Bieg po zdrowie według Augusta Jakubika. Lekcja pierwsza

TTreningSzanowni Czytelnicy. To cykl, który był już publikowany w Gazecie Parkowe, a teraz będziemy go zamieszczać na naszej stronie.. Będzie go z nami tworzył biegacz – gigant: August Jakubik, maratończyk, rekordzista Polski w biegu 48-godzinnym, absolutny mistrz długich dystansów, człowiek, który przebiegł na treningach i zawodach ponad 110 000 km! Dzisiaj lekcja pierwsza dla tych, którzy chcą rozpocząć przygodę z bieganiem.

Bieganie to sport, który może wykonywać większość ludzi. Osoby regularnie biegające cieszą się zdrowiem na długie lata. Bieganie obniża ciśnienie, częstotliwość bicia serca oraz poziom cholesterolu, powoduje spadek masy i wagi ciała, a przy chronicznych dolegliwościach, związanych z kręgosłupem lub migreną, daje szybką poprawę i ulgę. Oczywiście buduje kondycję, podnosi samoocenę i generalnie zadowolenie z życia.

Wystarczy wyjść z domu i przebiec 200 m, następnie 300 m przemaszerować, powtórzyć te elementy 2-3 razy przez trzy dni w tygodniu (po dniu ćwiczeń robimy sobie dzień wolny). W kolejnym tygodniu zmieniamy proporcję, tzn. biegniemy 300 m, 200 m maszerujemy. Przez kolejne 2 tygodnie biegamy odcinki 500 m, maszerujemy 200 m. Po miesiącu ćwiczeń możemy rozpocząć bieg ciągły na odcinku 2-3 km. Tempo biegu powinno być takie, w czasie którego możemy spokojnie rozmawiać. Pamiętajmy również o ćwiczeniach ogólnorozwojowych, czyli krążeniu ramion, bioder, skłonach, lekkich ćwiczeniach rozciągających. Podane zalecenie: 200 m – bieg, 300 m – marsz, można skorygować i dostosować do swoich możliwości.

Strój biegacza to bardzo istotny element treningu, mający wpływ na komfort biegania. Dzisiejsze nowe technologie zastosowane w materiałach, z których wykonane są ubiory, pozwalają nawet w złych warunkach biegać bez szkody dla zdrowia (odprowadzają pot na zewnątrz, a materiał przylegający do ciała jest suchy). Najważniejszym elementem są buty, które muszą być do biegania i wówczas zabezpieczają nasze stawy i cały układ kostny (dzięki temu na moim liczniku biegowym jest 110 tysięcy km i wszystko funkcjonuje doskonale). Buty biegowe powinny być numer większe od tych, których używamy do chodzenia. Kolejnymi składnikami stroju są koszulka i spodenki oraz skarpetki. W ciepłe dni pamiętajmy o czapeczce na głowę i zabraniu butelki z wodą.